Hvis et TV ikke kan læse NIT tabellen, som sendes på 386MHz, så skal man selv indstille kanalerne. For at finde kanalerne, så skal du angive følgende værdier og starte en scanning.
Netværks ID: 0
Frekvens: 346MHz (346000KHz)
Modulation: 64 QAM
Symbol rate: 6900KS (69000 i nogen setups)
Hvis alle værdier undtagen netværks ID er korrekte, så kan det resultere i, at kun nogle få kanaler vises. Tjek din opsætning en ekstra gang. TV-bokse kan have flere scannings/opsætnings funktioner, så prøv dig frem.
Idet der altid har været og der kommer endnu mere elektronisk støj i vore omgivelser, så er det vigtigt at signalet er godt afskærmet. Problemerne kan f.eks. skyldes dårlige antennekabler/stik, specielt på gamle antennekabler. Generelt anbefales så korte kabler som muligt og helst i det primære tv-udtag i din bolig.
Naboen har ingen problemer og generelt er der et godt signal på alle kanaler hos dig. Her er det formentlig et problem med det filter som sidder i det TV skab som du er tilsluttet. Det kræver nok en tekniker, kontakt support.
Det er fordi at Stofa ikke har dette med som standard i internetpakken, men Canal Digital havde. Du kan dog vælge tillægsabonnement, Stofa SafeMail.
Stofa har låst routeren, men du kan få dem til at frakoble routeren, hvorved boksen kun fungerer som et modem. Du kan nu sætte dine egne enheder på.
Dit login til mailsystemet er dit 7 cifrede kundernr. efterfulgt af "m001", f.eks. 1234567m001. Indgående og udgående mail server skal begge sættes til "mail.stofanet.dk".
Det kan være meget svært at finde ud af hvad problemet er, men det første man bør gøre er, at forsøge at indkredse problemet. Normalt så bruger man sin browser og sit email program - det kan naturligvis også være at du benytter andre programmer, men det er ikke det væsentlige. Det første du skal gøre er, at tjekke om begge er ude af funktion eller om det kun er det ene af dem. Hvis man et af dem fungerer, så kan det være noget med opsætningen af det andet program og/eller tilknyttet software, som f.eks. firewall eller antivirus. I dette tilfælde kan du gå i dybden med disse.
Hvis der sker ændringer i netværksopsætningen enten hos dig lokalt eller videre ude i den store verden, så kan det give mærkværdige problemer. Nogen gange kan de enkelte enheder selv finde ud af det og andre gange går det bare ikke. For en ikke-tekniker, da vil en genstart normalt altid være første forsøg på at redde situationen - en tekniker ville dog forsøge at indkredse problemet yderligere, inden genstart. Så derfor bør du nu slukke for alt udstyr - start med computeren og følg netværket helt ind til kabelmodemmet. Når du har slukket for det hele, så starter vi i modsat rækkefølge, altså indefra og ud. Giv de enkelte enheder god tid til at starte op. Der er rigtigt mange problemer, som kan løses på denne måde.
Det er væsentligt at fastslå, om det slet ikke virker, eller det bare går meget langsomt. Hvis man er uheldig og der p.t. sendes store eller mange mails, så kan en mailserver godt tabe´ pusten. Hvis det kun er en specifik server/hjemmeside som er langsom, så er det også helt sikkert bare en overbelastning. Men hvis problemet er overalt og vedvarende (hold en pause og prøv igen), så er der oftest noget andet som ikke virker korrekt. Det behøver faktisk ikke engang at have noget med selve internettet at gøre, det kan lige så godt være ens egen computer. Det kan f.eks. være, at man har fået dialers, vira og andet mærkeligt på computeren og selv om disse gør alt for ikke at blive opdaget, så kan de godt sløve maskinen væsentligt.
Der er også en lidt mere teknisk metode til at tjekke, om der er "bare et lille hul" ud i den store verden - eller om det er helt lukket. I dine installerede programmer, vil du finde "Kommandoprompt". Start den og du skriver "PING www.dr.dk" eller et andet domænenavn. Ikke alle domæner reagerer på en "PING" kommando, så det er bedst at kender en god server/domæne på forhånd. Men hvad er det så man gør med denne kommando? Det som sker er, at man "banker på" hos serveren. Serveren svarer så retur og det som vil blive vist hos dig er svartiden. Der vil normalt komme 4 svar retur, noget i retningen af "Svar fra ...... tid=10ms......". Men hvis svaret er "Anmodning fik timeout" så kan du godt regne ud, at der ligesom er et mere alvorligt problem.
Når man er på internettet, så er man ikke i direkte kontakt med en given server, man har en række "mellemlandinger". Det er også dette som gør internettet mere driftssikkert, da man ikke behøver at anvende de samme "mellemlandinger". Den gode gamle vending "alle veje fører til Rom" er faktisk slet ikke så malplaceret. Du kan tjekke din aktuelle forbindelse ved at starte en kommandoprompt (som beskrevet i forrige afsnit) og skrive "TRACERT www.dr.dk" eller et andet domænenavn. Som du kan se, så viser den en liste over hvordan den nåede frem til det aktuelle domæne. Du kan ud fra listen se, hvor hurtigt det gik og i givet fald hvor det svage led måtte være. Hvis du er heldig, så har den også været i stand til at sætte navn på de enkelte IP-numre, hvorved du nemmere vil kunne se, hvor du er henne i verden.
Du skal være klar over at en mailserver godt kan være hårdt belastet og dermed så kan det af og til være svært at skabe en forbindelse. Vent lidt og prøv igen. Det kan bare være midlertidig prop, der lige skal løsnes. Hvis du stadigvæk ikke kan komme i kontakt, så tjek lige for en sikkerheds skyld vha. en browser, at internettet opkoblingen fungerer.
Der er en hurtig måde at tjekke det på. Du kan bare sende en mail til dig selv. Lav en kort mail med dig selv som modtager. Send denne "ud af huset" og se så om du kan "modtage" den igen. Det er en god ide, at du lige "tæller til ti" inden du forsøger at modtage mailen igen. Det går normalt meget stærkt med at sende mails, men giv den lige en chance for at komme igennem systemet.
Som det første skal man tjekke, at emailen vitterlig er afsendt. Tjek post-mapperne: udbakken, kladder og sendt post. Er mailen sendt? - og måske endnu vigtigere er modtager korrekt? Hvis mailen er et svar på en tidligere mail, så kan det være at den automatiske svaradr. ikke er korrekt. Normalt så sendes svar retur til afsender, men man kan godt i sin email konto opsætning angive, at svar skal sendes til en anden emailkonto. Hvis du har mistanke om dette, så må du hellere tjekke. Normalt så kan man bare lade feltet med svar-adr. være blankt og så vil afsender autotomatisk også blive svaradr.
Dernæst skal man sikre sig, at det ikke er et problem hos modtageren. Kan denne sende/modtage post fra andre eller sig selv? Hvis en mail ikke kan afleveres til modtager, så vil den aktuelle mailserver ofte automatisk sende en fejlmelding retur til afsender. Denne kan fortælle mere om, hvad problemet kan være. Vent lige en dags tid inden du går i panik. Mens vi er ved disse automatiske fejlmeldinger, så skal jeg lige advare dig om, at der også findes bluf-mails (som ligner et automatisk svar, men det er altså konstrueret), så inden du reagerer på en sådan mail, så tjek lige om det nu også kan passe, at du har afsendt en sådan mail tidligere.
Hvis det er første gang du forsøger at sende/modtage mails, så er det nok fordi du har skrevet kontonavn eller adgangskoden forkert. Hvis du derimod tidligere har kunnet hente mail, så er det ikke givet, at der er noget galt med opsætningen, der kan være rod med mailserveren. Hvis du har mulighed for at bruge webmail, så tjek allerførst om du kan komme i kontakt med mailserveren på denne måde, inden du begynder at rette i opsætningen.
Dette er et problem i din email opsætning. Det er et typisk bare et "flueben", der skal fjernes fra et punkt i opsætning af email kontoen. Kig efter en tekst, der ligner "log på med godkendelse af sikker adgangskode".
Der kan være et problem størrelsen på en email. Hvis du har behov for at vedhæfte store og/eller mange filer, så kan det være en god idet at zippe (komprimere) dem først. Du skal også være klar over, at en mail sendes i det specielt format, der fylder mere end hvad filerne fylder på din computer. Med andre ord, så vil du opleve at vedhæftede filer fylder mere i mailen end på harddisken. Nogle mailsystemer har en grænse omkring 10MB (men der er ingen standard), så hvis du en mail på denne størrelse, så kan dette være problemet.
Det kan også være at postbakken på den aktuelle mailserver er fyldt op. Emailen bliver jo lagret på mailserveren indtil det bliver hentet ned på modtagerens computer. Der er en begrænsning på hvor meget der kan ligge i en brugers postbakke på serveren. Hvis man f.eks. ikke har hentet post i lang tid pga. ferie eller hvis man bare er blevet "bombet til med mails", så er den sikkert fyldt op og man skal først hente posten, for dermed at skabe luft til ny mail.
Hvis bestemte mails ser ud til at "forsvinde ud i blå", så kan det være at der er nogle regler eller spam opsætninger som har frasorteret en given mail. Det kan f.eks. være noget med at emne linien indeholder nogle bestemte ord eller at man sendt for mange mails med det samme emne. Prøv at variere indholdet lidt og se om det gør en forskel. Men reelt så skal man altså lige undersøge spam opsætningen.
Du er ved at hente mails, men gang på gang afbrydes den aktuelle mail modtagelse. Som det første skal man være sikker på, at det ikke er forbindelsen. Men i reglen er problemet ofte det, at en bestemt mail enten er meget stor eller har et underligt indhold, som mailserveren får "galt i halsen". Forbindelsen afbrydes og det hele starter forfra igen. En bi-effekt af dette er, at hvis der f.eks. ligger andre mails på serveren, så kan disse blive hentet flere gange. Da der jo opstår en fejl, så kan man ikke altid afgøre om en mail er modtaget eller ej og dermed kan en større mail stak blive gensendt flere gange. Den bedste måde at komme ud af dette problem er at forsøge med webmail. For ofte kan man herfra komme i forbindelse med serveren og så slette den uheldige mail.
Det er helt naturligt at have flere emailkonti og mailsystemer kan nemt håndtere at man hente mail fra forskellige servere. Men der kan opstå problemer når man vil sende mails med en given mailkonto som afsender. Bla. for at undgå misbrug, så kan man normalt kun sende en given mail via den udgående mailserver som er tilknyttet mailkontoen. Hvis man altså forsøger at sende alle mails via en standard udgående mailserver, så går det galt.
Dette er de specifikke fejlkoder, som kan opstå i forbindelse med email. Jeg kan ikke komme ind på alle de forskellige fejlkoder her, men et godt tip er bare at søge på internettet efter den aktuelle fejl.
Kontakt foreningen på
tlf. 20 15 98 50 eller anvend kontakt formular på kontakt os siden.
Norlys
Ved køb af produkter eller support på disse, kan Norlys kontaktes på tlf. 70 11 40 40 Mellem 08.00 og 17.00